Kliknij w numer wybranego zadania, jeśli chcesz je zaznaczyć jako przerobione.
Możesz dowolnie zaznaczać zadania i usuwać zaznaczenia.
Jednak Twoje zaznaczenia nie będą widoczne po odświeżeniu strony.
Obliczmy kilka pierwszych wyrazów ciągu określonego dla wzorem :
Możemy zauważyć, że każdy następny wyraz naszego ciągu jest o większy od wyrazu poprzedniego. Innymi słowy, różnica między każdym wyrazem, a wyrazem go poprzedzającym, jest stała i niezależna od :
Ciąg złożony przynajmniej z trzech wyrazów nazywamy ciągiem arytmetycznym, jeżeli dla wszystkich wyrazów ciągu zachodzi równość:
gdzie jest stałą (a więc nie zależy od ).
Stałą nazywamy różnicą ciągu arytmetycznego.
Przykład 1
Ciąg złożony z trzech liczb jest ciągiem arytmetycznym, ponieważ Różnica tego ciągu jest równa
Przykład 2
Ciąg złożony z trzech liczb nie jest ciągiem arytmetycznym, ponieważ , natomiast , a więc różnica między poszczególnymi wyrazami ciągu nie jest stała.
Przykład 3
Sprawdzimy, czy ciąg nieskończony określony dla każdego wzorem , jest ciągiem arytmetycznym.
Musimy w tym celu stwierdzić, czy różnica jest stała.
Korzystając ze wzoru na wyraz ogólny ciągu, możemy napisać:
.
Widzimy, że różnica jest równa , a więc jest stała.
Różnicą naszego ciągu jest liczba .
Jeżeli znamy pierwszy wyraz i różnicę ciągu arytmetycznego, to możemy wyznaczyć kolejne wyrazy tego ciągu, przeprowadzając następujące proste rozumowanie.
Ponieważ , więc wyraz drugi jest równy .
Ponieważ , więc wyraz trzeci jest równy .
Ponieważ , więc wyraz czwarty jest równy
i tak dalej. Zachodzi następujący wzór (nosi on nazwę wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego).
Jeżeli jest pierwszym wyrazem, a różnicą ciągu arytmetycznego, to dla każdej liczby naturalnej wyraz tego ciągu wyraża się wzorem:
Przykład 4
Wyznaczymy dwudziesty wyraz ciągu arytmetycznego, wiedząc, że jego pierwszy wyraz jest równy oraz że różnica jest równa .
Podstawiamy i po prawej stronie wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego:
Dwudziesty wyraz naszego ciągu jest więc równy .
Jeżeli jest ciągiem arytmetycznym, wówczas
Innymi słowy każdy wyraz ciągu arytmetycznego jest średnią arytmetyczną wyrazu poprzedniego i wyrazu nastepnego.
Powyższa własność ciągu arytmetycznego pozwala na łatwe sprawdzenie, czy dane kolejno trzy liczby stanowią ciąg arytmetyczny.
Przykład 5
Zbadamy, czy liczby tworzą ciąg arytmetyczny.
Średnia arytmetyczna wyrazu pierwszego i trzeciego jest równa
Otrzymana wartość jest różna od liczby będącej drugim wyrazem ciągu.
Wobec tego nasze liczby nie tworzą ciągu arytmetycznego.
Przykład 6
Zbadamy, czy liczby tworzą ciąg arytmetyczny.
Średnia arytmetyczna wyrazu pierwszego i trzeciego jest równa
Otrzymana wartość jest równa drugiemu wyrazowi ciągu.
Wobec tego nasze liczby tworzą ciąg arytmetyczny.
Zadanie 1
Wyznacz siedemnasty wyraz ciągu arytmetycznego , wiedząc że oraz różnica ciągu jest równa .
Stosujemy wzór na -ty wyraz ciągu arytmetycznego.
W naszym przypadku mamy oraz . Wobec tego możemy napisać:
Zadanie 2
Wyznacz piąty wyraz ciągu arytmetycznego , wiedząc że oraz różnica ciągu jest równa .
Stosujemy wzór na -ty wyraz ciągu arytmetycznego.
W naszym przypadku mamy oraz . Wobec tego możemy napisać:
Zadanie 3
Wyznacz pierwszy wyraz ciągu arytmetycznego , wiedząc że oraz różnica ciągu jest równa .
Stosujemy wzór na -ty wyraz ciągu arytmetycznego.
W naszym przypadku mamy oraz . Wobec tego możemy napisać:
Otrzymujemy stąd kolejno:
Zadanie 4
Wyznacz trzeci wyraz ciągu arytmetycznego , wiedząc że oraz .
Stosujemy dwukrotnie wzór na -ty wyraz ciągu arytmetycznego i otrzymujemy układ równań z niewiadomymi i .
czyli:
(1)
Odejmując stronami pierwsze równanie od drugiego, otrzymujemy kolejno:
W ten sposób wyznaczyliśmy różnicę ciągu.
Podstawiamy do pierwszego równania w układzie (1) i otrzymujemy kolejno:
W ten sposób wyznaczyliśmy oraz .
Aby wyznaczyć trzeci wyraz ciągu, stosujemy jeszcze raz wzór na -ty wyraz ciągu arytmetycznego dla :
Zadanie 5
Wyznacz wartość tak aby liczby tworzyły ciąg arytmetyczny.
Metoda I
Aby liczby tworzyły ciąg arytmetyczny, różnica między wyrazem drugim i pierwszym musi być taka sama, jak różnica między wyrazem trzecim i drugim:
Otrzymaliśmy w ten sposób równanie liniowe z niewiadomą Rozwiązujemy je:
Metoda II
Ciąg trzech liczb jest ciagiem arytmetycznym wtedy i tylko wtedy, gdy średnia arytmetyczna liczb skrajnych jest równa liczbie środkowej.
W przypadku naszego ciągu oznacza to, że zachodzi równość:
skąd widzimy, że .
Zadanie 6
Wyznacz wartość tak aby liczby tworzyły ciąg arytmetyczny.
lub
Aby liczby tworzyły ciąg arytmetyczny, różnica między wyrazem drugim i pierwszym musi być taka sama, jak różnica między wyrazem trzecim i drugim:
Otrzymujemy stąd kolejno:
(pomnomnożyliśmy przedostatnie równanie stronami przez w celu uprosczenia dalszych rachunków, jednak nie jest to oczywiście obowiązkowe).
Otrzymaliśmy w ten sposób równanie kwadratowe
Wyznaczamy wyróżnik trójmianu po lewej stronie ostatniego równania:
Otrzymany wyróżnik jest dodatni, a jego pierwiastek to .
Ze wzorów na pierwiastki równania kwadratowego otrzymujemy:
Tak więc liczby tworzą ciąg arytmetyczny dla dwóch wartości Sprawdźmy, czy w każdym przypadku rzeczywiście otrzymamy ciąg arytmetyczny.
Dla mamy:
Otrzymane liczby rzeczywiście tworzą ciąg arytmetyczny, ponieważ różnica między kolejnymi wyrazami jest stała:
Dla mamy:
Otrzymane liczby rzeczywiście tworzą ciąg arytmetyczny:
Zadanie 7
Liczby , , , są kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego. Wyznacz .
Metoda I
Oznaczmy przez różnicę podanego ciągu arytmetycznego.
Widzimy, że liczba to jego wyraz pierwszy, a liczba to jego wyraz czwarty.
Korzystamy ze wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego.
Podstawiamy w nim , i .
Widzimy, że różnica naszego ciągu jest równa .
Odczytujemy z treści zadania, że drugi wyraz ciągu jest równy .
Na podstawie definicji ciągu arytmetycznego możemy napisać:
Ponieważ w naszym przypadku oraz , więc
Otrzymujemy stąd
Podobnie, z treści zadania odczytujemy, że oraz .
Na podstawie definicji ciągu arytmetycznego możemy w tym przypadku napisać:
Podstawiamy , , :
Otrzymujemy stąd
Wyznaczyliśmy w ten sposób i .
Wyrażenie , które mamy wyznaczyć, jest więc równe
Metoda II
Oznaczamy w podanym ciągu:
W ciągu arytmetycznym różnica między wyrazem następnym i poprzednim jest stała. Możemy więc napisać:
oraz
Po przekształceniu każdego z równań powyżej otrzymujemy układ równań:
Wyznaczamy z pierwszego równania :
i podstawiamy do drugiego:
Podstawiamy do wyznaczonej wcześniej zależności i otrzymujemy:
Zadanie 8
Najstarszy z trzech braci jest dwa razy starszy od najmłodszego. Średni brat ma lat. Wiek braci w latach (od najmłodszego do najstarszego) jest ciągiem arytmetycznym. W jakim wieku są najmłodszy i najstarszy z braci?
Najmłodszy brat ma osiem, a najstarszy szesnaście lat.
Oznaczmy wiek (w latach) najmłodszego brata przez .
Wówczas wiek najstarszego brata (dwa razy starszego od najmłodszego) to .
Z treści zadania odczytujemy, że liczby tworzą ciąg arytmetyczny.
Wobec tego musi zachodzić równość:
Otrzymaliśmy równanie z niewiadomą . Rozwiązujemy je:
Tak więc najmłodszy brat ma osiem lat, a najstarszy (dwa razy starszy od najmłodszego) ma szesnaście lat.
Zadanie 9
Ojciec z synem umówili się, że kieszonkowe syna (otrzymywane raz w miesiącu) będzie stycznia każdego roku zwiększane o stałą kwotę. We wrześniu kieszonkowe wyniosło złotych, a w marcu syn otrzymał złotych kieszonkowego. Ile wynosi coroczna podwyżka kieszonkowego?
Coroczna podwyżka kieszonkowego wynosi złotych.
Z treści zadania odczytujemy, że w omawianym okresie między wrześniem i marcem miały miejsce dwie podwyżki kieszonkowego: pierwsza stycznia , druga stycznia .
Kwoty kieszonkowego w kolejnych latach tworzą ciąg arytmetyczny, ponieważ kieszonkowe w roku jest większe od kieszonkowego w roku o stałą wartość.
Oznaczmy przez różnicę tego ciągu arytmetycznego.
Pierwszy wyraz naszego ciągu to Tyle wynosiło kieszonkowe w roku .
Drugi wyraz naszego ciągu to Tyle wynosiło kieszonkowe w roku .
Trzeci wyraz naszego ciągu to Tyle wynosiło kieszonkowe w roku .
W treści zadania podano, że kieszonkowe w roku wynosiło zł.
Zachodzi więc równość:
Otrzymaliśmy w ten sposób równanie z niewiadomą . Rozwiązujemy to równanie:
Ostatecznie widzimy, że coroczna podwyżka kieszonkowego wynosila zł.
Zadanie 10
W ciągu arytmetycznym określonym dla dany jest pierwszy wyraz i różnica . Którym wyrazem ciągu jest liczba ?
Liczba jest czternastym wyrazem ciągu.
Korzystamy ze wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego.
Podstawiamy do niego:
Mamy więc:
Musimy wyznaczyć .
Rozwiązujemy otrzymane powyżej równanie z niewiadomą :
Popatrzmy na ciąg kolejnych liczb parzystych
. Wyraz ogólny tego ciągu można określić
wzorem:
Wyobraźmy sobie, że zaczynamy sumować kolejne wyrazy tego ciągu:
Jeżeli jest dowolnym ciągiem liczbowym, to wyrażenie
nazywamy sumą początkowych wyrazów ciągu.
Przykład 7
Obliczymy kilka sum wyrazów początkowych ciągu .
Zgodnie z definicją powyżej mamy kolejno:
Zauważmy, że obliczanie kolejnych sum w powyższym przykładzie nie wymagało tak naprawdę za każdym razem sumowania wyrazów naszego ciągu od samego początku. Rzeczywiście, można spostrzec następujące zależności:
i tak dalej.
Odkryliśmy następujący ogólny fakt.
Jeżeli jest ciągiem liczbowym, a oznacza sumę jego początkowych wyrazów, to dla każdego zachodzi równość
W przypadku ciagu arytmetycznego istnieje wzór pozwalający na obliczenie sumy początkowych wyrazów tego ciągu na podstawie znajomości wyrazu , wyrazu oraz liczby .
Jeżeli jest ciągiem arytmetycznym, to suma jego początkowych wyrazów jest równa
Przykład 8
Wyznaczymy sumę ośmiu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego o wyrazie pierwszym i różnicy .
Na podstawie wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego możemy napisać:
Wobec tego suma ośmiu początkowych wyrazów naszego ciągu jest równa:
Przykład 9
Sprawdzimy, jaka musi być różnica ciągu arytmetycznego o pierwszym wyrazie , aby suma jego pięciu początkowych wyrazów była większa od .
Ze wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego wynika, że piąty wyraz naszego ciągu jest równy
Chcemy sprawdzić, jaka musi być wartość , aby suma pięciu początkowych wyrazów naszego ciągu była większa od . Stosujemy wzór na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i otrzymujemy:
Szukamy takiego , aby zachodziła nierówność , a więc
Widzimy, że aby suma pięciu początkowych wyrazów naszego ciągu była większa od , różnica tego ciągu musi być większa od .
Zadanie 11
Wyznacz sumę dziesięciu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego o wyrazie pierwszym i różnicy .
Korzystamy ze wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego, aby wyznaczyć dziesiąty wyraz naszego ciągu:
Stosujemy wzór na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i otrzymujemy:
Zadanie 12
Wyznacz sumę siedmiu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego o wyrazie pierwszym i różnicy .
Korzystamy ze wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego, aby wyznaczyć siódmy wyraz naszego ciągu:
Stosujemy wzór na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i otrzymujemy:
Zadanie 13
W ciągu arytmetycznym mamy podany wyraz . Suma szesnatu początkowych wyrazów tego ciągu jest równa . Wyznacz pierwszy wyraz oraz różnicę tego ciągu.
Na podstawie wzoru na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego możemy napisać:
Z treści zadania odczytujemy, że oraz . Podstawiamy te wartości do równości i przekształcamy otrzymane równanie z niewiadomą :
W ten sposób wyznaczyliśmy pierwszy wyraz ciągu.
Aby wyznaczyć różnicę naszego ciągu, wykorzystamy fakt, że znamy wyrazy i .
Stosujemy wzór na -ty wyraz ciągu arytmetycznego i otrzymujemy:
W ten sposób wyznaczyliśmy różnicę naszego ciągu. Rozwiązanie zadania jest kompletne.