Ciąg arytmetyczny

Ciąg arytmetyczny

Kliknij w numer wybranego zadania, jeśli chcesz je zaznaczyć jako przerobione.
Możesz dowolnie zaznaczać zadania i usuwać zaznaczenia.
Jednak Twoje zaznaczenia nie będą widoczne po odświeżeniu strony.

Pojęcie ciągu arytmetycznego

Obliczmy kilka pierwszych wyrazów ciągu ( a n ) określonego dla n 1 wzorem a n = 1 + 3 n :

a 1 = 1 + 3 1 = 4

a 2 = 1 + 3 2 = 7

a 3 = 1 + 3 3 = 10

a 4 = 1 + 3 4 = 13

Możemy zauważyć, że każdy następny wyraz naszego ciągu jest o 3 większy od wyrazu poprzedniego. Innymi słowy, różnica między każdym wyrazem, a wyrazem go poprzedzającym, jest stała i niezależna od n :

a 2 a 1 = 7 4 = 3

a 3 a 2 = 10 7 = 3

a 4 a 3 = 13 10 = 3

Ciąg ( a n ) złożony przynajmniej z trzech wyrazów nazywamy ciągiem arytmetycznym, jeżeli dla wszystkich wyrazów ciągu zachodzi równość:

a n + 1 a n = r

gdzie r jest stałą (a więc nie zależy od n ).

Stałą r nazywamy różnicą ciągu arytmetycznego.

Przykład 1

Ciąg złożony z trzech liczb 4 , 9 , 14 jest ciągiem arytmetycznym, ponieważ 9 4 = 14 9. Różnica tego ciągu jest równa 5.

Przykład 2

Ciąg złożony z trzech liczb 6 , 7 , 10 nie jest ciągiem arytmetycznym, ponieważ 7 6 = 1 , natomiast 10 7 = 3 , a więc różnica między poszczególnymi wyrazami ciągu nie jest stała.

Przykład 3

Sprawdzimy, czy ciąg nieskończony określony dla każdego n N wzorem a n = 3 n 2 , jest ciągiem arytmetycznym.

Musimy w tym celu stwierdzić, czy różnica a n + 1 a n jest stała.

Korzystając ze wzoru na wyraz ogólny ciągu, możemy napisać:

a n + 1 a n = 3 ( n + 1 ) 2 ( 3 n 2 ) = 3 n + 3 2 3 n + 2 = 3 .

Widzimy, że różnica a n + 1 a n jest równa 3 , a więc jest stała.

Różnicą naszego ciągu jest liczba 3 .

Jeżeli znamy pierwszy wyraz a 1 i różnicę r ciągu arytmetycznego, to możemy wyznaczyć kolejne wyrazy tego ciągu, przeprowadzając następujące proste rozumowanie.

Ponieważ a 2 a 1 = r , więc wyraz drugi jest równy a 2 = a 1 + r .

Ponieważ a 3 a 2 = r , więc wyraz trzeci jest równy a 3 = a 2 + r = ( a 1 + r ) + r = a 1 + 2 r .

Ponieważ a 4 a 3 = r , więc wyraz czwarty jest równy a 4 = a 3 + r = ( a 1 + 2 r ) + r = a 1 + 3 r

i tak dalej. Zachodzi następujący wzór (nosi on nazwę wzoru na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego).

Jeżeli a 1 jest pierwszym wyrazem, a r różnicą ciągu arytmetycznego, to dla każdej liczby naturalnej n wyraz a n tego ciągu wyraża się wzorem:

a n = a 1 + ( n 1 ) r

Przykład 4

Wyznaczymy dwudziesty wyraz ciągu arytmetycznego, wiedząc, że jego pierwszy wyraz jest równy 5 oraz że różnica jest równa 2 .

Podstawiamy a 1 = 5 , n = 20 i r = 2 po prawej stronie wzoru a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego:

a n = 5 + ( 20 1 ) 2 = 5 + 19 2 = 33

Dwudziesty wyraz naszego ciągu jest więc równy 33 .

Jeżeli ( a n ) jest ciągiem arytmetycznym, wówczas

a n = a n 1 + a n + 1 2

Innymi słowy każdy wyraz ciągu arytmetycznego jest średnią arytmetyczną wyrazu poprzedniego i wyrazu nastepnego.

Powyższa własność ciągu arytmetycznego pozwala na łatwe sprawdzenie, czy dane kolejno trzy liczby stanowią ciąg arytmetyczny.

Przykład 5

Zbadamy, czy liczby 4 , 12 , 18 tworzą ciąg arytmetyczny.

Średnia arytmetyczna wyrazu pierwszego i trzeciego jest równa 4 + 18 2 = 22 2 = 11.

Otrzymana wartość 11 jest różna od liczby 12 , będącej drugim wyrazem ciągu.

Wobec tego nasze liczby nie tworzą ciągu arytmetycznego.

Przykład 6

Zbadamy, czy liczby 4 , 12 , 20 tworzą ciąg arytmetyczny.

Średnia arytmetyczna wyrazu pierwszego i trzeciego jest równa 4 + 20 2 = 24 2 = 12.

Otrzymana wartość 12 jest równa drugiemu wyrazowi ciągu.

Wobec tego nasze liczby tworzą ciąg arytmetyczny.

Zadanie 1

Wyznacz siedemnasty wyraz ciągu arytmetycznego ( a n ) , wiedząc że a 1 = 3 oraz różnica ciągu r jest równa 2 .

a 1 7 = 39

Stosujemy wzór a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego.

W naszym przypadku mamy a 1 = 3 , r = 2 oraz n = 17 . Wobec tego możemy napisać:

a 1 7 = 3 + ( 17 1 ) 2

a 1 7 = 39

Zadanie 2

Wyznacz piąty wyraz ciągu arytmetycznego ( a n ) , wiedząc że a 1 = 30 oraz różnica ciągu r jest równa 14 .

a 1 7 = 26

Stosujemy wzór a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego.

W naszym przypadku mamy a 1 = 30 , r = 14 oraz n = 5 . Wobec tego możemy napisać:

a 5 = 30 + ( 5 1 ) ( 14 )

a 1 7 = 26

Zadanie 3

Wyznacz pierwszy wyraz ciągu arytmetycznego ( a n ) , wiedząc że a 9 = 19 oraz różnica ciągu r jest równa 5 .

a 1 = 21

Stosujemy wzór a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego.

W naszym przypadku mamy r = 5 , n = 9 oraz a n = 19 . Wobec tego możemy napisać:

19 = a 1 + ( 9 1 ) 5

Otrzymujemy stąd kolejno:

19 = a 1 + 40

a 1 = 19 40 = 21

Zadanie 4

Wyznacz trzeci wyraz ciągu arytmetycznego ( a n ) , wiedząc że a 5 = 6 oraz a 1 5 = 11 .

a 3 = 7

Stosujemy dwukrotnie wzór a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego i otrzymujemy układ równań z niewiadomymi a 1 i r .

{ a 5 = a 1 + ( 5 1 ) r a 1 5 = a 1 + ( 15 1 ) r

czyli:

(1)    { 6 = a 1 + 4 r 11 = a 1 + 14 r

Odejmując stronami pierwsze równanie od drugiego, otrzymujemy kolejno:

11 6 = ( a 1 + 4 r ) ( a 1 + 14 r )

5 = 4 r 14 r

5 = 10 r

r = 1 2

W ten sposób wyznaczyliśmy różnicę ciągu.

Podstawiamy r = 1 2 do pierwszego równania w układzie (1) i otrzymujemy kolejno:

6 = a 1 + 4 ( 1 2 )

6 = a 1 2

a 1 = 8

W ten sposób wyznaczyliśmy a 1 = 8 oraz r = 1 2 .

Aby wyznaczyć trzeci wyraz ciągu, stosujemy jeszcze raz wzór a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego dla n = 3 :

a 3 = 8 + ( 3 1 ) ( 1 2 )

a 3 = 7

Zadanie 5

Wyznacz wartość x , tak aby liczby 3 , x , 17 tworzyły ciąg arytmetyczny.

x = 10

Metoda I

Aby liczby 3 , x , 17 tworzyły ciąg arytmetyczny, różnica między wyrazem drugim i pierwszym musi być taka sama, jak różnica między wyrazem trzecim i drugim:

x 3 = 17 x

Otrzymaliśmy w ten sposób równanie liniowe z niewiadomą x . Rozwiązujemy je:

x 3 = 17 x

x + x = 17 + 3

2 x = 20

x = 10

Metoda II

Ciąg trzech liczb jest ciagiem arytmetycznym wtedy i tylko wtedy, gdy średnia arytmetyczna liczb skrajnych jest równa liczbie środkowej.

W przypadku naszego ciągu 3 , x , 17 oznacza to, że zachodzi równość:

3 + 17 2 = x

skąd widzimy, że x = 10 .

Zadanie 6

Wyznacz wartość x , tak aby liczby 5 x 4 , 3 x 1 , x 2 tworzyły ciąg arytmetyczny.

x = 2 lub x = 1

Aby liczby 5 x 4 , 3 x 1 , x 2 tworzyły ciąg arytmetyczny, różnica między wyrazem drugim i pierwszym musi być taka sama, jak różnica między wyrazem trzecim i drugim:

( 3 x 1 ) ( 5 x 4 ) = x 2 ( 3 x 1 )

Otrzymujemy stąd kolejno:

2 x + 3 = x 2 3 x + 1

x 2 + x + 2 = 0    / ( 1 )

x 2 x 2 = 0

(pomnomnożyliśmy przedostatnie równanie stronami przez ( 1 ) w celu uprosczenia dalszych rachunków, jednak nie jest to oczywiście obowiązkowe).

Otrzymaliśmy w ten sposób równanie kwadratowe x 2 x 2 = 0.

Wyznaczamy wyróżnik trójmianu po lewej stronie ostatniego równania:

Δ = ( 1 ) 2 4 1 ( 2 ) = 9

Otrzymany wyróżnik jest dodatni, a jego pierwiastek to Δ = 3 .

Ze wzorów na pierwiastki równania kwadratowego otrzymujemy:

x 1 = ( 1 ) 3 2 = 1

x 2 = ( 1 ) + 3 2 = 2

Tak więc liczby 5 x 4 , 3 x 1 , x 2 tworzą ciąg arytmetyczny dla dwóch wartości x . Sprawdźmy, czy w każdym przypadku rzeczywiście otrzymamy ciąg arytmetyczny.

Dla x = 1 mamy:

5 x 4 = 9

3 x 1 = 4

x 2 = 1

Otrzymane liczby 9 , 4 , 1 rzeczywiście tworzą ciąg arytmetyczny, ponieważ różnica między kolejnymi wyrazami jest stała:

4 ( 9 ) = 5

1 ( 4 ) = 5

Dla x = 2 mamy:

5 x 4 = 6

3 x 1 = 5

x 2 = 4

Otrzymane liczby 4 , 5 , 6 rzeczywiście tworzą ciąg arytmetyczny:

5 4 = 1

6 5 = 1

Zadanie 7

Liczby 8 , x + 6 , y 1 , 7 są kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego. Wyznacz x y .

x y = 1 3

Metoda I

Oznaczmy przez r różnicę podanego ciągu arytmetycznego.

Widzimy, że liczba 8 to jego wyraz pierwszy, a liczba 7 to jego wyraz czwarty.

Korzystamy ze wzoru na n -ty wyraz a n = a 1 + ( n 1 ) r ciągu arytmetycznego.

Podstawiamy w nim n = 4 , a 1 = 8 i a 4 = 7 .

a 4 = a 1 + ( 4 1 ) r

7 = 8 + 3 r

3 r = 15

r = 5

Widzimy, że różnica naszego ciągu jest równa 5 .

Odczytujemy z treści zadania, że drugi wyraz ciągu jest równy x + 6 .

Na podstawie definicji a n + 1 = a n + r ciągu arytmetycznego możemy napisać:

a 2 = a 1 + r

Ponieważ w naszym przypadku a 1 = 8 oraz a 2 = x + 6 , więc

x + 6 = 8 5

Otrzymujemy stąd

x = 3

Podobnie, z treści zadania odczytujemy, że a 3 = y 1 oraz a 4 = 7 .

Na podstawie definicji a n + 1 = a n + r ciągu arytmetycznego możemy w tym przypadku napisać:

a 4 = a 3 + r

Podstawiamy a 4 = 7 , a 3 = y 1 , r = 5 :

7 = y 1 5

Otrzymujemy stąd

y = 1

Wyznaczyliśmy w ten sposób x = 7 i y = 1 .

Wyrażenie x y , które mamy wyznaczyć, jest więc równe

x y = ( 3 ) 1 = 1 3

Metoda II

Oznaczamy w podanym ciągu:

a 1 = 8

a 2 = x + 6

a 3 = y 1

a 4 = 7

W ciągu arytmetycznym różnica między wyrazem następnym i poprzednim jest stała. Możemy więc napisać:

( x + 6 ) 8 = ( y 1 ) ( x + 6 )

oraz

( y 1 ) ( x + 6 ) = 7 ( y 1 )

Po przekształceniu każdego z równań powyżej otrzymujemy układ równań:

{ 2 x y = 5 x + 2 y = 1

Wyznaczamy z pierwszego równania y :

y = 2 x + 5

i podstawiamy do drugiego:

x + 2 ( 2 x + 5 ) = 1

3 x + 10 = 1

x = 3

Podstawiamy x = 3 do wyznaczonej wcześniej zależności y = 2 x + 5 i otrzymujemy:

y = 2 ( 3 ) + 5

y = 1

x y = ( 3 ) 1

x = x y = 1 3

Zadanie 8

Najstarszy z trzech braci jest dwa razy starszy od najmłodszego. Średni brat ma 12 lat. Wiek braci w latach (od najmłodszego do najstarszego) jest ciągiem arytmetycznym. W jakim wieku są najmłodszy i najstarszy z braci?

Najmłodszy brat ma osiem, a najstarszy szesnaście lat.

Oznaczmy wiek (w latach) najmłodszego brata przez x .

Wówczas wiek najstarszego brata (dwa razy starszego od najmłodszego) to 2 x .

Z treści zadania odczytujemy, że liczby x , 12 , 2 x tworzą ciąg arytmetyczny.

Wobec tego musi zachodzić równość:

x + 2 x 2 = 12

Otrzymaliśmy równanie z niewiadomą x . Rozwiązujemy je:

x + 2 x 2 = 12

3 x 2 = 12

3 x = 24

x = 8

Tak więc najmłodszy brat ma osiem lat, a najstarszy (dwa razy starszy od najmłodszego) ma szesnaście lat.

Zadanie 9

Ojciec z synem umówili się, że kieszonkowe syna (otrzymywane raz w miesiącu) będzie 1 stycznia każdego roku zwiększane o stałą kwotę. We wrześniu 2013 kieszonkowe wyniosło 125 złotych, a w marcu 2015 syn otrzymał 185 złotych kieszonkowego. Ile wynosi coroczna podwyżka kieszonkowego?

Coroczna podwyżka kieszonkowego wynosi 30 złotych.

Z treści zadania odczytujemy, że w omawianym okresie między wrześniem 2013 i marcem 2015 miały miejsce dwie podwyżki kieszonkowego: pierwsza 1 stycznia 2014 , druga 1 stycznia 2015 .

Kwoty kieszonkowego w kolejnych latach tworzą ciąg arytmetyczny, ponieważ kieszonkowe w roku n + 1 jest większe od kieszonkowego w roku n o stałą wartość.

Oznaczmy przez r różnicę tego ciągu arytmetycznego.

Pierwszy wyraz naszego ciągu to 125. Tyle wynosiło kieszonkowe w roku 2013 .

Drugi wyraz naszego ciągu to 125 + r . Tyle wynosiło kieszonkowe w roku 2014 .

Trzeci wyraz naszego ciągu to ( 125 + r ) + r = 125 + 2 r . Tyle wynosiło kieszonkowe w roku 2015 .

W treści zadania podano, że kieszonkowe w roku 2015 wynosiło 185 zł.

Zachodzi więc równość:

125 + 2 r = 185

Otrzymaliśmy w ten sposób równanie z niewiadomą r . Rozwiązujemy to równanie:

125 + 2 r = 185

2 r = 185 125

2 r = 60

r = 30

Ostatecznie widzimy, że coroczna podwyżka kieszonkowego wynosila 30 zł.

Zadanie 10

W ciągu arytmetycznym ( a n ) określonym dla n 1 dany jest pierwszy wyraz a 1 = 4 i różnica r = 2 . Którym wyrazem ciągu jest liczba 22 ?

Liczba 22 jest czternastym wyrazem ciągu.

Korzystamy ze wzoru a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego.

Podstawiamy do niego:

a n = 22

a 1 = 4

r = 2

Mamy więc:

22 = 4 + ( n 1 ) ( 2 )

Musimy wyznaczyć n .

Rozwiązujemy otrzymane powyżej równanie z niewiadomą n :

22 = 4 + ( n 1 ) ( 2 )

22 = 4 2 n + 2

28 = 2 n

n = 14

Suma początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego

Popatrzmy na ciąg kolejnych liczb parzystych 2 , 4 , 6 , . Wyraz ogólny tego ciągu można określić wzorem:

a n = 2 n

Wyobraźmy sobie, że zaczynamy sumować kolejne wyrazy tego ciągu:

a 1 = 2

a 1 + a 2 = 2 + 4 = 6

a 1 + a 2 + a 3 = 2 + 4 + 6 = 12

Jeżeli ( a n ) jest dowolnym ciągiem liczbowym, to wyrażenie

S n = a 1 + a 2 + a n

nazywamy sumą n początkowych wyrazów ciągu.

Przykład 7

Obliczymy kilka sum wyrazów początkowych ciągu 3 , 5 , 7 , 9 , .

Zgodnie z definicją powyżej mamy kolejno:

S 1 = a 1 = 3

S 2 = a 1 + a 2 = 3 + 5 = 7

S 3 = a 1 + a 2 + a 3 = 3 + 5 + 7 = 15

S 4 = a 1 + a 2 + a 3 + a 4 = 3 + 5 + 7 + 9 = 24

Zauważmy, że obliczanie kolejnych sum w powyższym przykładzie nie wymagało tak naprawdę za każdym razem sumowania wyrazów naszego ciągu od samego początku. Rzeczywiście, można spostrzec następujące zależności:

S 2 = a 1 + a 2 = S 1 + a 2

S 3 = a 1 + a 2 S 2 + a 3 = S 2 + a 3

S 4 = a 1 + a 2 + a 3 S 3 + a 4 = S 3 + a 4

i tak dalej.

Odkryliśmy następujący ogólny fakt.

Jeżeli ( a n ) jest ciągiem liczbowym, a S n oznacza sumę jego początkowych n wyrazów, to dla każdego n N zachodzi równość

S n + 1 = S n + a n + 1

W przypadku ciagu arytmetycznego istnieje wzór pozwalający na obliczenie sumy początkowych n wyrazów tego ciągu na podstawie znajomości wyrazu a 1 , wyrazu a n oraz liczby n .

Jeżeli ( a n ) jest ciągiem arytmetycznym, to suma jego n początkowych wyrazów jest równa

S n = a 1 + a n 2 n

Przykład 8

Wyznaczymy sumę ośmiu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego o wyrazie pierwszym a 1 = 7 i różnicy r = 4 .

Na podstawie wzoru a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego możemy napisać:

a 8 = 7 + ( 8 1 ) 4 = 21

Wobec tego suma ośmiu początkowych wyrazów naszego ciągu jest równa:

S 8 = a 1 + a 8 2 8 = 7 + 21 2 8 = 56

Przykład 9

Sprawdzimy, jaka musi być różnica r ciągu arytmetycznego o pierwszym wyrazie a 1 = 4 , aby suma jego pięciu początkowych wyrazów była większa od 60 .

Ze wzoru a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego wynika, że piąty wyraz naszego ciągu jest równy

a 5 = 4 + ( 5 1 ) r = 4 r + 4

Chcemy sprawdzić, jaka musi być wartość r , aby suma S 5 pięciu początkowych wyrazów naszego ciągu była większa od 60 . Stosujemy wzór S n = a 1 + a n 2 n na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i otrzymujemy:

S 5 = a 1 + a 5 2 5 = 4 + ( 4 r + 4 ) 2 5 = 10 r + 20

Szukamy takiego r , aby zachodziła nierówność S 5 > 60 , a więc

10 r + 20 > 60

10 r > 60 20

10 r > 40

r > 4

Widzimy, że aby suma pięciu początkowych wyrazów naszego ciągu była większa od 60 , różnica tego ciągu musi być większa od 4 .

Zadanie 11

Wyznacz sumę dziesięciu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego o wyrazie pierwszym a 1 = 1 i różnicy r = 3 .

S 1 0 = 145

Korzystamy ze wzoru a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego, aby wyznaczyć dziesiąty wyraz naszego ciągu:

a 1 0 = a 1 + ( 10 1 ) r = 1 + 9 3 = 28

Stosujemy wzór S n = a 1 + a n 2 n na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i otrzymujemy:

S 1 0 = a 1 + a 1 0 2 10 = 1 + 28 2 10 = 145

Zadanie 12

Wyznacz sumę siedmiu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego o wyrazie pierwszym a 1 = 2 i różnicy r = 1 2 .

S 7 = 7 2

Korzystamy ze wzoru a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego, aby wyznaczyć siódmy wyraz naszego ciągu:

a 7 = a 1 + ( 7 1 ) r = 2 + 6 1 2 = 1

Stosujemy wzór S n = a 1 + a n 2 n na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i otrzymujemy:

S 7 = a 1 + a 7 2 7 = 2 + 1 2 7 = 7 2

Zadanie 13

W ciągu arytmetycznym mamy podany wyraz a 1 6 = 31 . Suma szesnatu początkowych wyrazów tego ciągu jest równa 256 . Wyznacz pierwszy wyraz oraz różnicę r tego ciągu.

a 1 = 1

r = 2

Na podstawie wzoru S n = a 1 + a n 2 n na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego możemy napisać:

S 1 6 = a 1 + a 1 6 2 16

Z treści zadania odczytujemy, że S 1 6 = 256 oraz a 1 6 = 31 . Podstawiamy te wartości do równości S 1 6 = a 1 + a 1 6 2 16 i przekształcamy otrzymane równanie z niewiadomą a 1 :

256 = a 1 + 31 2 16

256 = 8 ( a 1 + 31 )

256 = 8 a 1 + 248

8 = 8 a 1

a 1 = 1

W ten sposób wyznaczyliśmy pierwszy wyraz ciągu.

Aby wyznaczyć różnicę naszego ciągu, wykorzystamy fakt, że znamy wyrazy a 1 = 1 i a 1 6 = 31 .

Stosujemy wzór a n = a 1 + ( n 1 ) r na n -ty wyraz ciągu arytmetycznego i otrzymujemy:

a 1 6 = a 1 + ( 16 1 ) r

31 = 1 + 15 r

30 = 15 r

r = 2

W ten sposób wyznaczyliśmy różnicę naszego ciągu. Rozwiązanie zadania jest kompletne.