Test 4

Kliknij w numer wybranego zadania, jeśli chcesz je zaznaczyć jako przerobione.
Możesz dowolnie zaznaczać zadania i usuwać zaznaczenia.
Jednak Twoje zaznaczenia nie będą widoczne po odświeżeniu strony.

Zadania zamknięte

Zadanie 1

Największą liczbą spełniającą nierównosć ( 4 + x ) 2 < ( x 4 ) ( x + 4 ) jest


A 5


B 4


C 3


D 2


Przekształcamy podaną nierówność:

( 4 + x ) 2 < ( x 4 ) ( x + 4 )

16 + 8 x + x 2 < x 2 16

8 x < 32

x < 4

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź A.

Zadanie 2

Wartość wyrażenia 2 log 4 3 log 4 48 jest równa


A 2


B 1


C 2


D 3


Przekształcamy podane wyrażenie:

2 log 4 3 log 4 48 =

log 4 ( 3 ) 2 log 4 48 =

log 4 3 log 4 48 =

log 4 3 48 = log 4 1 16 = 2

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź A.

Zadanie 3

Kwotę 1000 zł wpłacamy do banku na 2 lata. Kapitalizacja odsetek jest dokonywana w tym banku co kwartał, a roczna stopa oprocentowania wynosi 6 % . Po dwóch latach otrzymamy kwotę:


A 1000 ( 1,06 ) 2


B 1000 ( 1,06 ) 8


C 1000 ( 1,015 ) 2


D 1000 ( 1,015 ) 8


Skoro roczna stopa procentowa jest równa 6 % , a kapitalizacja jest kwartalna, to znaczy, że stopa kwartalna jest równa 1 4 6 % = 1,5 % .

Jeżeli kwotę K wpłacamy na n okresów kapitalizacyjnych, a stopa procentowa za pojedynczy okres wynosi p % , wówczas po n okresach kapitalizacyjnych kwota na rachunku jest równa

K ( 1 + p % ) n = K ( 1 + p 100 ) n

W naszym przypadku K = 1000 , p = 1,5 % = 0,015 oraz n = 8 (dwa lata to osiem kwartałów). Wobec tego po dwóch latach otrzymamy kwotę

1000 ( 1 + 0,015 ) 8 = 1000 ( 1,015 ) 8

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź D.

Zadanie 4

Równość k + 1 4 2 3 = 4 + 2 3 2 zachodzi dla


A k = 1


B k = 1


C k = 2


D k = 6


Mnożymy podaną równość stronami przez iloczyn mianowników, a następnie przekstałcamy:

k + 1 4 2 3 = 4 + 2 3 2

2 ( k + 1 ) = ( 4 + 2 3 ) ( 4 2 3 )

2 k + 2 = 4 2 ( 2 3 ) 2

2 k + 2 = 16 4 3

2 k + 2 = 4

k = 1

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 5

Układ równań

{ 2 x + y + 4 = 0 4 x + 2 y = 0

opisuje:


A zbiór pusty


B dokładnie jeden punkt


C dokładnie dwa różne punkty


D zbiór nieskończony


Metoda I

Przekształcamy podany układ równań:

{ 2 x + y + 4 = 0 4 x + 2 y = 0

{ y = 2 x 4 y = 2 x

Każde z równań ostatniego układu przedstawia prostą.

Współczynniki kierunkowe tych prostych są różne.

Zatem proste nie są równoległe, więc przecinają się w jednym punkcie.

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Metoda II

Rozwiązujemy podany układ równań:

{ 2 x + y + 4 = 0 4 x + 2 y = 0

{ 2 x + y + 4 = 0 y = 2 x

Podstawiamy y = 2 x do pierwszego równania i rozwiązujemy otrzymane równanie z niewiadomą x :

2 x + 2 x + 4 = 0

4 x = 4

x = 1

Podstawiamy x = 1 w równaniu y = 2 x i wyznaczamy w ten sposób y :

y = 2 ( 1 ) = 2

Tak więc układ ma jedno rozwiązanie x = 1 , y = 2. Rozwiązanie to jest pojedynczym punktem ( 1 , 2 ) .

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 6

Iloczyn wszystkich pierwiastków równania

( x 3 + 8 ) ( x + 1 ) ( x 2 3 ) = 0

jest równy:


A 6


B 18


C 6


D 18


Równanie jest spełnione wtedy i tylko wtedy, gdy przynajmniej jedno z wyrażeń w nawiasach jest równe zeru.

Mamy kolejno:

x 3 + 8 = 0 x = 2

x + 1 = 0 x = 1

x 2 = 0 x = 3 lub x = 3

Tak więc pierwiastkami równania są liczby

2 , 1 , 3 , 3

Iloczyn tych liczb jest równy 6.

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź A.

Zadanie 7

Równanie x + 1 x 1 = x + 1 ma dokładnie


A jedno rozwiązanie x = 2


B jedno rozwiązanie x = 1


C dwa rozwiązania x = 1 , x = 2


D dwa rozwiązania x = 2 , x = 1


Dziedziną równania jest zbiór tych liczb x , które są różne od 1.

Mnożymy równanie stronami przez x 1 , a następnie przekształcamy:

x + 1 x 1 = x + 1

x + 1 = ( x + 1 ) ( x 1 )

Dalszy ciąg rozwiązania możemy przeprowadzić dwiema metodami.

Metoda I

Zauważmy, że jednym z rozwiązań jest x = 1 , ponieważ obie strony równania są wtedy równe zeru.

Dla x 1 możemy równanie x + 1 = ( x + 1 ) ( x 1 ) podzielić stronami przez x + 1 i otrzymujemy:

1 = x 1

x = 2

Ostatecznie widzimy, że podane równanie ma dwa rozwiązania: x = 1 , x = 2.

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź C.

Metoda II

Równanie x + 1 = ( x + 1 ) ( x 1 ) możemy napisać jako

x + 1 = x 2 1

czyli

x 2 x 2 = 0

Rozwiązujemy otrzymane równanie kwadratowe.

Jego wyróżnik wyróżnik a x 2 + b x + c :
Δ = b 2 4 a c
jest równy

Δ = ( 1 ) 2 4 1 ( 2 ) = 9

Mamy stąd Δ = 3.

Rozwiązania a x 2 + b x + c = 0
x = b Δ 2 a
lub
x = b + Δ 2 a
naszego równania to

x 1 = ( 1 ) 3 2 = 1

x 2 = ( 1 ) + 3 2 = 2

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź C.

Zadanie 8

Na rysunku przedstawiono wykres funkcji y = f ( x )

test4-zad8.png

Dziedziną funkcji jest


A ( 1 , 2


B 1 , 2


C ( 2 , )


D 2 , )


Odczytujemy dziedzinę z rysunku. Widzimy, że funkcja jest określona dla wszystkich x spełniających warunek x > 2.

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź C.

Zadanie 9

Na wykresie funkcji f ( x ) = ( 2 m ) x 5 leży punkt A = ( 1 , 2 ) , zatem:


A m = 5


B m = 1


C m = 1


D m = 5


Punkt A = ( 1 , 2 ) leży na wykresie funkcji y = f ( x ) wtedy i tylko wtedy, gdy f ( 1 ) = 2.

W naszym przypadku f ( x ) = ( 2 m ) x 5 , zatem musi zachodzić równość

( 2 m ) 1 5 = 2

Otrzymujemy stąd

2 m 5 = 2

1 = m

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 10

Funkcja liniowa f ( x ) = x m + 1 ma takie samo miejsce zerowe, jak funkcja kwadratowa g ( x ) = x 2 6 x + 9. Wynika stąd, że


A m = 2


B m = 0


C m = 2


D m = 4


Zauważamy, że x 2 6 x + 9 = ( x 3 ) 2 . Wobec tego

g ( x ) = ( x 3 ) 2

Wynika stąd, że jedynym miejscem zerowym funkcji g jest liczba 3.

Ponieważ funkcja f ( x ) = x m + 1 ma takie samo miejsce zerowe, jak funkcja g , więc musi zachodzić równość

f ( 3 ) = 0

czyli

3 m + 1 = 0

Otrzymujemy stąd

m = 4

m = 4

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź D.

Zadanie 11

Funkcja wykładnicza określona jest wzorem f ( x ) = 3 x + b . Jeżeli f ( 0 ) = 2 , to


A f ( 1 ) = 1


B f ( 1 ) = 3


C f ( 1 ) = 4


D f ( 1 ) = 9


Ponieważ f ( x ) = 3 x + b i f ( 0 ) = 2 , więc

3 0 + b = 2

Otrzymujemy stąd

1 + b = 2

b = 1

Wzór naszej funkcji ma więc postać f ( x ) = 3 x + 1.

Do f ( x ) = 3 x + 1 podstawiamy wartosć x = 1 i otrzymujemy

f ( 1 ) = 3 1 + 1 = 4

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź C.

Zadanie 12

Ile liczb całkowitych spełnia parę nierówności

1 2 < x 5 < 3 2 ?


A 3


B 5


C 6


D 7


Rozwiązujemy nierówność x 5 < 3 2 :

x 5 < 3 2    / 10

2 x < 15

x < 15 2 = 7,5

Rozwiązujemy nierówność 1 2 < x 5 :

1 2 < x 5    / 10

5 < 2 x

x > 5 2 = 2,5

Widzimy, że para nierówności 1 2 < x 5 < 3 2 jest spełniona dla x ( 5 2 , 15 2 ) .

Do przedziału tego należą liczby 3 , 4 , 5 , 6 , 7. Istnieje więc 5 liczb spełniających podaną parę nierówności.

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 13

W rosnącym ciągu geometrycznym ( a n ) spełniony jest warunek a 3 = 27 a 1 . Iloraz q tego ciągu jest równy


A 2 3


B 3 3


C 3 3


D 3


Na podstawie definicji ciągu geometrycznego możemy napisać

a 3 = a 2 q = ( a 1 q ) q = a 1 q 2

Mamy więc q 2 = a 3 a 1

Z drugiej strony w treści zadania podano, że a 3 = 27 a 1 , zatem

a 3 a 1 = 27

Zachodzi więc równość

q 2 = 27

Ponieważ ciąg ( a n ) jest z założenia rosnący, więc jego iloraz musi być dodatni.

Zatem z równości q 2 = 27 otrzymujemy

q = 27 = 3 9 = 3 3

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 14

cos 135 ° jest równy


A 3 2


B 2 2


C 3 2


D 3 2


Zachodzi równość 135 ° = 180 ° 45 ° .

Korzystamy ze wzoru cos ( 180 ° α ) = cos α :

cos ( 180 ° 45 ° ) = cos 45 ° = 2 2

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 15

Jeżeli 0 ° < α < 90 ° i sin α = 4 cos α , to


A tg α = 0,25


B tg α = 0,5


C tg α = 2


D tg α = 4


Zachodzi równość tg α = sin α cos α .

W treści zadania podano, że sin α = 4 cos α .

Otrzymujemy więc

tg α = 4 cos α cos α = 4

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź D.

Zadanie 16

Miara kąta środkowego jest o 40 ° większa od miary kąta wpisanego opartego na tym samym łuku. Wynika stąd, że kąt środkowy ma miarę


A 40 °


B 60 °


C 80 °


D 120 °


Pamiętamy, że kąt środkowy ma miarę dwa razy większą od miary kąta wpisanego opartego na tym samym łuku.

Oznaczmy przez x miarę kąta wpisanego. Wtedy miara kąta środkowego jest równa 2 x .

Jednocześnie podano, że miara naszego kąta środkowego jest o 40 ° większa od miary kąta wpisanego.

Zatem zachodzi równość

2 x = x + 40 °

x = 40 °

Tak więc miara kąta wpisanego jest równa 40 ° .

Szukana miara kąta środkowego jest dwa razy większa i równa 2 x = 80 ° .

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź C.

Zadanie 17

Pole rombu o obwodzie 16 cm jest równe 8 cm 2 . Kąt ostry rombu ma miarę:


A 20 °


B 30 °


C 45 °


D 60 °


rombtest4-zad17.png

Nasz romb składa się z dwóch przystających trójkątów A B D i B C D . Jego pole powierzchni jest więc dwa razy większe niż pole powierzchni każdego z tych trójkątów:

P A B C D = 2 P B C D = 2 1 2 | B C | | C D | sin α

(korzystamy ze wzoru na pole trójkąta o bokach a , b i kącie α między nimi S = 1 2 a b sin α )

W treści zadania podano, że obwód rombu jest równy 16 , zatem długość każdego boku jest równa 4. Mamy więc

P A B C D = 4 4 sin α = 16 sin α

W treści zadania podano, że P A B C D = 8. Otrzymujemy więc

16 sin α = 8

sin α = 1 2

α = 30 °

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 18

Prosta l : y = m 2 x 2 m + 1 jest równoległa do prostej k : y = ( 2 m 1 ) x + 5 wtedy i tylko wtedy, gdy


A m = 2


B m = 1


C m = 1


D m = 4


Dwie proste są równoległe l 1 : y = a 1 x + b 1
l 2 : y = a 2 x + b 2
l 1 l 2 a 1 = a 2
wtedy i tylko wtedy, gdy mają takie same współczynniki kierunkowe.

Współczynnik kierunkowy prostej l jest równy m 2 .

Współczynnik kierunkowy prostej k jest równy 2 m 1.

Proste l i k są więc równoległe wtedy i tylko wtedy, gdy

m 2 = 2 m 1

m 2 + 2 m + 1 = 0

Stąd i ze wzoru ( a + b ) 2 = a 2 + 2 a b + b 2 skróconego mnożenia otrzymujemy

( m + 1 ) 2 = 0

m = 1

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 19

Prosta l : y = ( m + 2 ) x 3 jest prostopadła do prostej k : y = m x + 2 wtedy i tylko wtedy, gdy


A m = 2


B m = 1


C m = 1


D m = 2


Dwie proste są

Skorzystamy z prostopadłe l 1 : y = a 1 x + b 1
l 2 : y = a 2 x + b 2
l 1 l 2 a 1 a 2 = 1 a 1 = 1 a 2
wtedy i tylko wtedy, gdy iloczyn ich współczynników kierunkowych jest równy 1.

Współczynnik kierunkowy prostej l jest równy m + 2.

Współczynnik kierunkowy prostej k jest równy m .

Proste l i k są więc prostopadłe wtedy i tylko wtedy, gdy zachodzi równość

( m + 2 ) m = 1

m 2 + 2 m = 1

m 2 + 2 m + 1 = 0

Stąd i ze wzoru ( a + b ) 2 = a 2 + 2 a b + b 2 skróconego mnożenia otrzymujemy

( m + 1 ) 2 = 0

m = 1

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 20

Dane są punkty A = ( 3 , 2 ) i B = ( 5 , 10 ) . Punkt K jest środkiem odcinka A B . Obrazem punktu K w symetrii osiowej względem osi O Y jest punkt


A ( 1 , 6 )


B ( 1 , 6 )


C ( 4 , 4 )


D ( 4 , 4 )


Rysunek poniżej ilustruje całą sytuację.

punktsymwzgloytest4-zad20.png

Rozumowanie algebraiczne wygląda natomiast tak.

Współrzędne x , y punktu K jako środka odcinka A B są średnimi arytmetycznymi odpowiednich współrzędnych punktów A i B :

x = 3 + 5 2 = 1

y = 2 + 10 2 = 6

Zatem K = ( 1 , 6 ) .

Pamiętamy, że obrazem punktu ( x , y ) w symetrii osiowej względem osi O Y jest punkt ( x , y ) (zmienia się znak współrzędnej x ).

Wobec tego obrazem punktu K = ( 1 , 6 ) w tej symetrii jest punkt ( 1 , 6 ) .

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź A.

Zadanie 21

Przekątna sześcianu o objętości 27 cm 3 ma długość


A 3 2 cm


B 9 cm


C 3 3 cm


D 12 cm


Oznaczmy długość krawędzi sześcianu przez a .

Wtedy objętość sześcianu jest równa a 3 .

W treści zadania podano, że objętość ta jest równa 27 cm 3 .

Wobec tego

a 3 = 27

a = 3

Długość krawędzi sześcianu (w cm) jest więc równa 3.

Mamy wyznaczyć dlugość przekątnej sześcianu (czerwony odcinek na rysunku poniżej).

Korzystamy z twierdzenia Pitagorasa. Przy oznaczeniach jak na rysunku możemy napisać

| A G | 2 = | A C | 2 + | C G | 2

Długość odcinka C G to a = 3 (wyznaczone wcześniej).

Ponieważ (również na mocy twierdzenia Pitagorasa) | A C | 2 = a 2 + a 2 , więc

| A G | 2 = a 2 + a 2 + a 2 = 3 3 2 = 27

szescian-test4-zad21.png

Tak więc długość przekątnej (w cm) jest równa

| A G | = 27 = 3 9 = 3 3

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź C.

Zadanie 22

W ostrosłupie prawidłowym trójkątnym krawędź boczna jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem 45 ° . Długość krawędzi bocznej bryły jest równa 4 2 cm. Jaka jest wysokość tego ostrosłupa ?


A 4


B 4 6


C 4 2


D 12


Przy oznaczeniach jak na rysunku dane są:

O A S = 45 °

| A S | = 4 2

Mamy wyznaczyć | O S | .


ostroslup-test4-zad22.png

Możemy napisać

| O S | | A S | = sin O A S

skąd

| O S | = | A S | sin O A S

Ponieważ O A S = 45 ° oraz | A S | = 4 2 , więc mamy kolejno:

| O S | = 4 2 sin 45 °

| O S | = 4 2 2 2

| O S | = 4

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź A.

Zadanie 23

Każda krawędź graniastosłupa prawidłowego trójkątnego ma długość równą 8. Pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa jest równe


A 8 2 3 ( 3 2 + 3 )


B 8 2 3


C 8 2 6 3


D 8 2 ( 3 2 + 3 )


graniastoslup-test4-zad23.png

Podstawy naszego graniastosłupa są trójkątami równobocznymi. Każdy z tych trójkątów ma bok o długości 8.

Wobec tego łączne pole powierzchni tych podstaw jest równe

P p = 2 8 2 3 4 = 8 2 3 2

Nasz graniastosłup ma 3 ściany boczne będące kwadratami. Każdy z tych kwadratów ma bok o długości 8.

Wobec tego pole powierzchni bocznej graniastosłupa jest równe

P b = 3 8 2

Zatem pole powierzchni całkowitej bryły jest równe

P p + P b = 8 2 3 2 + 3 8 2

P p + P b = 8 2 ( 3 2 + 3 )

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź D.

Zadanie 24

Ustal średnią ważoną ocen Basi, przedstawionych wraz z wagami w tabelce poniżej:

Ocena 4 3 5 2
Waga 3 2 3 2


A 3,5


B 3,7


C 3,8


D 3,9


Obliczamy średnią ważoną według wzoru

S = w 1 x 1 + w n x n w 1 + w n

gdzie x 1 , x n to wartości w zbiorze danych, a w 1 , w n – odpowiadające im wagi.

W naszym przypadku średnia ta wynosi

3 4 + 2 3 + 3 5 + 2 2 3 + 2 + 3 + 2 = 37 10 = 3,7

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź B.

Zadanie 25

Rzucamy dwa razy kostką sześcienną. Jakie jest prawdopodobieństwo, że iloczyn wyrzuconych oczek jest liczbą nieparzystą?


A 1 2


B 1 3


C 1 4


D 1 9


Za przestrzeń zdarzeń elementarnych Ω przyjmijmy zbiór wszystkich uporządkowanych par liczb ( k , m ) , gdzie k , m { 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 } . Liczba k oznacza liczbę oczek po pierwszym rzucie, liczba m oznacza liczbę oczek po drugim rzucie. Istnieje 36 wszystkich takich par.

Zatem | Ω | = 36.

Oznaczmy przez A zdarzenie polegające na tym, że iloczyn wyrzuconych oczek jest liczbą nieparzystą.

Iloczyn dwóch liczb jest liczbą nieparzystą wtedy i tylko wtedy, oba czynniki są nieparzyste.

Zatem zdarzeniu A sprzyjają wszystkie takie zdarzenia elementarne ( k , m ) , że zarówno k , jak m jest liczbą nieparzystą:

A = { ( 1 , 1 ) , ( 1 , 3 ) , ( 1 , 5 ) , ( 3 , 1 ) , ( 3 , 3 ) , ( 3 , 5 ) , ( 5 , 1 ) , ( 5 , 3 ) , ( 5 , 5 ) }

Widzimy, że zdarzeniu A sprzyja 9 zdarzeń elementarnych, | A | = 9 .

Zgodnie z definicją prawodpodobieństwa otrzymujemy:

P ( A ) = | A | | Ω | = 9 36 = 1 4

Prawidłowa odpowiedź to odpowiedź C.

Zadania otwarte

Zadanie 26

Rozwiąż nierówność ( x 2 ) 2 2 x 2 + 7.

x ( , 3 1 , )


Przekształcamy podaną nierowność:

( x 2 ) 2 2 x 2 + 7

x 2 4 x + 4 2 x 2 + 7

x 2 4 x 3 0

Aby uprościć dalsze obliczenia, mnożymy ostatnią nierówność stronami przez 1 , zmieniając przy tym jej kierunek i otrzymujemy

x 2 + 4 x + 3 0

Wyznaczamy miejsca zerowe trójmianu x 2 + 4 x + 3. Jego wyróżnik wyróżnik a x 2 + b x + c :
Δ = b 2 4 a c
jest równy

Δ = 4 2 4 1 3 = 4

Otrzymany wyróżnik jest dodatni, więc nasz trójmian ma dwa

miejsca zerowe: a x 2 + b x + c = 0
x = b Δ 2 a
lub
x = b + Δ 2 a

x 1 = 4 4 2 = 3

x 2 = 4 + 4 2 = 1

Znając miejsca zerowe, możemy zapisać trójmian w postaci iloczynowej

x 2 + 4 x + 3 = ( x + 1 ) ( x + 3 )

Nierówność x 2 + 4 x + 3 0 przyjmuje więc postać

( x + 1 ) ( x + 3 ) 0

Szkicujemy wykres lewej strony nierówności:

nierownosc2-test4-zad26.png

Odczytujemy z rysunku, że nierówność jest spełniona wtedy i tylko wtedy, gdy x 3 lub x 1.

Rozwiązaniem nierówności jest zbiór

( , 3 1 , )

Zadanie 27

Wykaż, że suma kwadratów dwóch kolejnych liczb nieparzystych przy dzieleniu przez 8 daje resztę 2.


Każdą liczbę nieparzystą możemy zapisać w postaci 2 n 1 , gdzie n = 1 , 2 , 3 ,

Liczba nieparzysta występująca po liczbie 2 n 1 to liczba o 2 większa, czyli 2 n + 1.

Suma kwadratów liczby 2 n 1 i liczby 2 n + 1 jest równa:

( 2 n 1 ) 2 + ( 2 n + 1 ) 2 =

4 n 2 4 n + 1 + 4 n 2 + 4 n + 1 =

8 n 2 + 2

Widzimy więc, że suma kwadratów ( 2 n 1 ) 2 + ( 2 n + 1 ) 2 dwóch kolejnych liczb nieparzystych da się zapisać w postaci 8 m + 2 , gdzie m jest liczbą całkowitą (w naszym przypadku m = n 2 ) .

Każda liczba postaci 8 m + 2 daje przy dzieleniu przez 8 resztę 2.

W ten sposób wykazaliśmy fakt będący treścią zadania.

Zadanie 28

Wykaż, że liczba 6 100 2 6 99 + 10 6 98 jest podzielna przez 17.


Liczba jest podzielna przez 17 wtedy i tylko wtedy, gdy może być zapisana w postaci

17 m

gdzie m jest liczbą całkowitą. Wykażemy, że podana w treści zadania liczba da się zapisać w takiej postaci.

W wyrażeniu 6 100 2 6 99 + 10 6 98 wyłączamy przed nawias 6 98 i otrzymujemy:

6 100 2 6 99 + 10 6 98 =

6 98 ( 6 2 2 6 1 + 10 ) =

6 98 ( 36 12 + 10 ) = 6 98 34 =

17 2 6 98

Przedstawiliśmy podaną liczbę w postaci 17 m (w tym przypadku m = 2 6 98 ).

W ten sposób wykazaliśmy fakt będący treścią zadania.

Zadanie 29

Oblicz najmniejszą i największą wartość funkcji f ( x ) = x 2 4 x + 5 w przedziale 0 , 3 .

Wartość najmniejsza: 1

Wartość największa: 5


Współczynnik przy x 2 jest dodatni. Wobec tego wykresem funkcji f jest parabola o ramionach zwróconych ku górze.

Wynika stąd, że nasza funkcja przyjmuje swoją najmniejszą wartość:

Odcięta wierzchołka wykresu funkcji y = a x 2 + b x + c jest równa x w = b 2 a .

W naszym przypadku x w = 4 2 = 2.

Liczba ta leży wewnątrz przedziału 0 , 3 , zatem f ( x w ) jest najmniejszą wartością naszej funkcji w całym przedziale. Wartość ta jest równa

f ( 2 ) = 2 2 4 2 + 5 = 1

Na końcach przedziału 0 , 3 funkcja przyjmuje wartości:

f ( 0 ) = 5

f ( 3 ) = 3 2 4 3 + 5 = 2

Ostatecznie wnioskujemy, że:

– najmniejszą wartością funkcji f w podanym przedziale jest f ( 2 ) = 1 ;

– największą wartością funkcji f w podanym przedziale jest f ( 0 ) = 5.

Zadanie 30

Wyznacz równanie symetralnej odcinka A B , jeżeli A = ( 4 , 6 ) oraz B = ( 2 , 8 ) .

y = x + 4


Metoda I (algebraiczna)

Symetralna odcinka to prosta prostopadła do tego odcinka i przechodząca przez jego środek.

Środek naszego odcinka to punkt, którego współrzędne są średnimi arytmetycznymi odpowiednich współrzędnych punktów A i B :

S = ( 4 + ( 2 ) 2 , 6 + 8 2 ) = ( 3 , 7 )

Musimy więc wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez punkt S i prostopadłej do prostej k przechodzącej przez punkty A , B .

Piszemy równanie prostej k :

y 6 = 8 6 2 ( 4 ) ( x ( 4 ) )

y = x + 10

Prosta prostopadła do prostej k ma współczynnik kierunkowy równy 1 ( dlaczego l 1 : y = a 1 x + b 1
l 2 : y = a 2 x + b 2
l 1 l 2 a 1 a 2 = 1 a 1 = 1 a 2
)?

Zatem równanie szukanej prostej ma postać

y = x + b

Wartość b wyznaczymy, wiedząc, że punkt S = ( 3 , 7 ) należy do szukanej prostej.

7 = ( 3 ) + b

b = 4

Ostatecznie widzimy, że równanie szukanej prostej to

y = x + 4

Metoda II (graficzna)

Rysujemy w układzie współrzędnych prostą zawierającą odcinek A B , a następnie symetralną tego odcinka.

proste-test4-zad30.png

Widzimy z rysunku, że symetralna odcinka A B ma współczynnik kierunkowy równy 1 , ponieważ w przypadku tej prostej wzrost wartości x o 1 powoduje zmniejszenie wartości y o 1.

Ponadto symetralna przecina oś O Y w punkcie ( 0 , 4 ) . Zatem w jej równaniu y = a x + b współczynnik b musi być równy 4 .

Ostatecznie widzimy, że równanie symetralnej to y = x + 4.

Zadanie 31

Jeżeli licznik i mianownik pewnego ułamka nieskracalnego zwiększymy o 3 , to otrzymamy 0,75 . Jeżeli zaś licznik tego ułamka powiększymy dwa razy, to otrzymamy 1,2 . Jaki to ułamek?

3 5


Zapiszmy ułamek w postaci x y .

Z treści zadania odczytujemy, że

x + 3 y + 3 = 3 4

2 x y = 6 5

Przekształcając każdą z powyższych równości, otrzymujemy następujący układ równań:

{ 4 x 3 y = 3 10 x 6 y = 0

czyli, po uproszczeniu drugiego równania,

{ 4 x 3 y = 3 5 x 3 y = 0

Odejmując teraz pierwsze równanie od drugiego stronami, otrzymujemy

( 5 x 3 y ) ( 4 x 3 y ) = 0 ( 3 )

x = 3

Podstawiając teraz x = 3 do równania 5 x 3 y = 0 , otrzymujemy

5 3 3 y = 0

y = 5

Ostatecznie otrzymujemy x = 3 , y = 5.

Zatem szukany ułamek to 3 5 .

Zadanie 32

Podstawą ostrosłupa A B C D jest trójkąt A B C . Krawędź A D jest wysokością ostrosłupa, jak na rysunku poniżej. Oblicz objętość tego ostrosłupa, jeżeli wiadomo, że | A D | = 12 , | B C | = 6 oraz | B D | = | C D | = 13. (wszystkie podane długości są w centymetrach).

ostroslup-test4-zad32.png

48


Rysunek poniżej przdstawia nasz ostrosłup z wymiarami podanymi w treści zadania.

Ponieważ | B D | = | C D | , więc ściana boczna B C D jest trójkątem równoramiennym.

Krawędź A D jest wysokością bryły, zatem podstawa A B C też jest trójkątem równoramiennym.

Objętość ostrosłupa jest równa

V = 1 3 P A B C | A D |

Ponieważ znamy | A D | , więc musimy wyznaczyć pole powierzchni podstawy, a więc trójkąta A B C .

ostroslup-rozw-test4-zad32.png

Bok B C tego trójkąta ma długość | B C | = 6. Musimy więc wyznaczyć długość jego wysokości.

Oznaczmy przez E środek krawędzi B C . Ponieważ trójkąt B C D jest równoramienny o ramionach B D i C D , więc odcinek D E jest jego wysokością, a to znaczy, że kąt B E D (również kąt C E D ) jest prosty. Wobec tego odcinek A E jest wysokością trójkąta B C D .

Długość wysokości A E wyznaczymy z twierdzenia Pitagorasa dla trójkąta B E D :

| D E | 2 + | C E | 2 = | C D | 2

czyli

| D E | 2 + 3 2 = 13 2

| D E | 2 = 13 2 3 2 = 160

W trójkącie A E D kąt D A E jest prosty (ponieważ A D jest wysokością bryły).

Stosując ponownie twierdzenie Pitagorasa, możemy napisać

| A D | 2 + | A E | 2 = | D E | 2

12 2 + | A E | 2 = 160

| A E | 2 = 160 12 2 = 16

| A E | = 4

Możemy teraz obliczyć pole powierzchni podstawy naszego ostrosłupa:

P p = P A B C = 1 2 | B C | | A E |

P p = 1 2 6 4 = 12

Ostatecznie objętość ostrosłupa jest równa

V = 1 3 P p | A D |

V = 1 3 12 12 = 48

Zadanie 33

W pierwszej loterii jest 200 losów, w tym 24 losy wygrywające. W drugiej loterii jest 150 losów, w tym n losów wygrywających. Oblicz n , wiedząc, że prawdopodobieństwo wygranej przy kupnie pojedynczego losu jest w pierwszej loterii trzykrotnie większe niż w drugiej.

n = 6


Prawdopodobieństwo P 1 kupienia wygrywającego losu w pierwszej loterii. Z treści zadania wynika, że

P 1 = 24 200 = 3 25

Podobnie, prawdopodobieństwo kupienia wygrywającego losu w drugiej loterii jest równe

P 2 = n 150

W treści zadania podano, że P 1 = 3 P 2 . Otrzymujemy więc równanie z niewiadomą n :

3 25 = 3 n 150

Przekształcamy je:

3 n 150 = 3 25    / : 3

n 150 = 1 25    / 25

n 6 = 1

n = 6

Zadanie 34

Państwo Kowalscy mają troje dzieci, których wiek w latach opisują liczby tworzące ciąg geometryczny. Dzieci mają w sumie 19 lat, a najstarsze z nich jest dziewięciolatkiem. Obliczy, ile lat ma każde dziecko.

Dzieci są wieku 4 , 6 , 9 lat (licząc w kolejności od najmłodszego).


Skorzystamy z definicji a n + 1 = a n q ciągu geometrycznego.

Ponieważ

a n + 1 = a n q ,

więc

a n = a n + 1 q .

Oznaczmy przez q iloraz ciągu geometrycznego, który stanowią liczby opisujące wiek dzieci.

Z treści zadania odczytujemy, że najstarsze dziecko ma 9 lat.

Wobec tego średnie dziecko ma 9 q lat.

Najmłodsze dziecko ma zatem 9 q 2 (dlaczego?) 9 q q = 9 q 2 lat.

Suma lat wszystkich dzieci jest równa 19 . Możemy więc napisać:

9 q 2 + 9 q + 9 = 19

Przekształcamy otrzymane równanie:

9 q 2 + 9 q + 9 = 19    : / q 2

9 + 9 q + 9 q 2 = 19 q 2

10 q 2 9 q 9 = 0

Rozwiązujemy otrzymane równanie kwadratowe z niewiadomą q .

Wyróżnik wyróżnik a x 2 + b x + c :
Δ = b 2 4 a c
trójmianu 10 q 2 9 q 9 jest równy:

Δ = ( 9 ) 2 4 10 ( 9 ) = 441

Wyróżnik jest dodatni oraz Δ = 21 .

Równanie 10 q 2 9 q 9 = 0 ma dwa rozwiązania: a x 2 + b x + c = 0
x = b Δ 2 a
lub
x = b + Δ 2 a

q 1 = ( 9 ) 21 2 10 = 3 5

q 2 = ( 9 ) + 21 2 10 = 3 2

Rozwiązanie q 1 = 3 5 odrzucamy, ponieważ rozpatrywany ciąg jest rosnący (wiek dzieci podany jest w kolejności od najmłodszego do najstarszego).

Pozostaje rozwiązanie q 2 = 3 2 . Jest to iloraz naszego ciągu.

Ostatecznie liczby opisujące wiek dzieci w latach są następujące:

  • wiek najmłodszego dziecka to 9 ( 3 2 ) 2 = 4 lata;

  • wiek średniego dziecka to 9 3 2 = 6 lat;

  • wiek najstarszego dziecka (podany w treści zadania) to 9 lat.